English version Mapa strony
  • Strona główna
  • Dla kandydata
  • Dla studenta
  • Dla doktoranta
  • Dla pracownika
  • Dla absolwenta
Informacje ogólne
Aktualności Biuro Obsługi Wydziału O Wydziale Władze Wydziału Struktura Wydziału Collegium Maius Strategia rozwoju Wydziału na lata 2020-2026 Współpraca z otoczeniem Biblioteka WFPiK im. Józefa Tomasza Pokrzywniaka Pokój rodzica z dzieckiem Konkursy Filologiczne Zaduszki UAM wobec COVID-19
Szkoła Nauk o Języku i Literaturze
Strona Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Prorektor Szkoły Kalendarium Prorektorki kierującej SNJL Uchwały Komunikaty
Działalność naukowa
Identyfikator zasobów Wydziału w Bazie Wiedzy UAM Prowadzone badania Konferencje Publikacje Konkursy grantowe Nasze granty Wydziałowy Zespół ds. grantów Czasopisma naukowe Wydziałowy Zespół ds. Bazy Wiedzy UAM Nagrody Komisja ds. nagród książkowych Publiczne obrony rozpraw doktorskich Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym Interdyscyplinarne Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości Humanistyczne Konsorcjum Naukowe IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej
Kształcenie
Aktualności Jakość kształcenia Rady Programowe Kierunki studiów Wydziałowy Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia do 30 września 2019 roku Wydziałowy Zespół ds. Oceny Jakości Kształcenia do 30 września 2019 roku Rekomendacje WFPiK Badania jakości kształcenia Dni Jakości Kształcenia Dobre praktyki Dokumenty i materiały Kształcenie zdalne
Współpraca międzynarodowa
Aktualności Konferencje międzynarodowe Wizyty gości zagranicznych Wyjazdy zagraniczne pracowników Wydziału Udział w grantach i projektach zagranicznych ERASMUS Studium Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Stała współpraca międzynarodowa Formularze Wydziałowy Zespół ds. współpracy międzynarodowej Kontakt
Promocja Wydziału
Kalendarz wydarzeń Zgłaszanie wydarzeń do kalendarza Archiwum wydarzeń Wydziałowy Zespół ds. Promocji Koordynator strony internetowej WFPiK Materiały promocyjne i gadżety System Identyfikacji Wizualnej UAM Logotypy wydziałowe
Biuletyn Dziekański
Rada Dziekańska Pełnomocnicy Dziekana Procedury awansowe Terminy posiedzeń Rady Dziekańskiej w roku akademickim 2020/2021 Komunikaty Dziekana WFPiK w czasie pandemii Uchwały Rady Wydziału Zarządzenia Dziekana Sprawozdania Struktura organizacyjna Wydziału Kodeks Etyki Pracownika Naukowego (wydanie III)
Szybkie linki
USOSweb Archiwum Prac Dyplomowych (APD) Strona główna UAM Książka adresowa Poczta przez WWW Baza Wiedzy UAM Office 365 Wydziałowy Serwis Edukacji Interaktywnej Moodle
Wydziałowa Komisja Wyborcza
Komunikaty Uchwały
Deklaracja Dostępności Cyfrowej
 
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Strona główna Działalność naukowa IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej

IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej

Pracownia współmyślenia,  czyli o IV Kongresie Dydaktyki Polonistycznej

kongres

Edukacja jest najpotężniejszą bronią, jakiej możesz użyć, aby zmienić świat ‒ to zdanie Nelsona Mandeli patronowało kolejnemu już kongresowi dydaktycznemu tym razem zatytułowanemu Lekcja POLSKI(ego) ― praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, który odbył się na Wydziale Filologii Polskiej UAM w Poznaniu w dniach 20-23 listopada 2019 roku. 

1

Rozmawiano o języku, literaturze, mediach. Zastanawiano się, jak w praktyce szkolnej i akademickiej wprowadzać młodych ludzi w fundamentalne prawidłowości życia społecznego, pokazywać bogactwo i znaczenie różnic, które nie muszą dzielić, ale mogą siebie wzajemnie wspierać. 

W sympozjum – zorganizowanym przez Pracownię Innowacji Dydaktycznych Instytutu Filologii Polskiej we współpracy z Komisją Dydaktyczną Komitetu Nauk o Literaturze PAN – uczestniczyli badacze z kilku krajów świata, przedstawiciele większości polskich uczelni, pisarze, poeci, twórcy organizacji pozarządowych, nauczyciele, studenci oraz uczniowie. W czterodniowych obradach udział wzięło ponad 350 osób. 

2
3

Erudycyjny otwierający wykład Polak jako podmiot epizodyczny wygłosił prof. dr hab. Ryszard Koziołek (Uniwersytet Śląski).

4

Wysłuchano też odczytów Profesorów Seniorów: Barbary Myrdzik (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej) oraz Zenona Urygi (Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków). 

5 

6

Owacyjnie witano twórczynię poznańskiej szkoły dydaktyki polonistycznej – Profesor Bożenę Chrząstowską. 

7

Podobnie jak to było przed laty, w trakcie Kongresu ci zasłużeni Mistrzowie wielu pokoleń dydaktyków uświadamiali, jak ważne jest przekraczanie kanonów uprawianej dziedziny wiedzy. 

Spotkanie miało charakter naukowo-dydaktyczny. Zaproszenie do udziału w nim licznej grupy twórców kultury wynikało z przekonania organizatorów o znaczeniu edukacji. Jest ona na tyle ważną dziedziną życia, że myśleć o niej powinni nie tylko ci, którzy zawodowo zajmują się nauczaniem. I to założenie w pełni się sprawdziło, pozwoliło spojrzeć na kształcenie humanistyczne nie tylko z własnej, nauczycielskiej perspektywy.  

Największa na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Sala Śniadeckich po brzegi była wypełniona w trakcie trzech kolejnych paneli. Pierwszy zatytułowany Niekonieczność? Pozycja humanistyki w XXI wieku poprowadził prof. dr hab. Przemysław Czapliński, a dyskutowali Edwin Bendyk (pisarz, publicysta, członek polskiego PEN Clubu), Jacek Dukaj (pisarz, laureat m.in. Europejskiej Nagrody Literackiej i Nagrody Fundacji im. Kościelskich) oraz dr hab. Urszula Zajączkowska (biolożka zajmująca się naukowo botaniką, artystka wizualna, poetka, laureatka Nagrody Fundacji im. Kościelskich, ostatnio nominowana do Paszportu „Polityki” 2019 w kategorii literatura). 

8

Drugi panel Jaki kanon? Jaka tożsamość? przygotował prof. dr hab. Piotr Śliwiński, zapraszając do udziału w nim prof. dr hab. Ingę Iwasiów (pisarkę i badaczkę z Uniwersytetu Szczecińskiego), Jarosława Mikołajewskiego (poetę i pisarza reprezentującego także Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza) oraz Agatę Patalas (nauczycielkę szkolną i akademicką, związaną m.in. ze Szkołą Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego). 

9
W ramach trzeciego spotkania panelowego Inność, nie obcość – zorganizowanego przez prof. dr hab. Katarzynę Kuczyńską-Koschany – dyskutowali: prof. dr hab. Zbigniew Benedyktowicz (Instytut Sztuki PAN, redaktor naczelny „Kontekstów”), Krzysztof Czyżewski (Fundacja Pogranicze), Marek Gumkowski oraz Paula Sawicka (oboje z Otwartej Rzeczpospolitej), a także prof. dr hab. Piotr Mitzner (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego). 

10

Zainteresowanie tymi wydarzeniami zgłosiło w mediach elektronicznych ponad 30000 osób. To sprawiło, że wszystkie panele zostały nagrane przez Telewizję UAM i będą emitowane w mediach społecznościowych. Umieszczone zostały również w serwisie YouTube, zob. np: https://youtu.be/3BQ_eWhdIzw, https://youtu.be/uRUvTbXdXjs

Z dużym uznaniem spotkały się również sesje przeprowadzone w starannie zaplanowanych sekcjach tematycznych, w trakcie których wygłoszono blisko 100 referatów. Warto może wskazać niektóre z głównych problemów, wokół których skupiały się kongresowe debaty: Narracje o polskiej tożsamości, Praktyki edukacyjne w XXI wieku, Wielojęzyczność dydaktyki polonistycznej, Niepokoje XXI wieku, O czym w edukacji humanistycznej się nie mówi..., Emisariusze polonistyczni na świecie. Każdy z tych tematów rozpisany był na bardziej szczegółowe zagadnienia. Wymienię przykładowo już tylko niektóre: Narracje tożsamościowe: patriotyzm – polonocentryzm – kosmopolityzm, Polskość „odczytywana” w szkole, Polskość w kulturze popularnej, Praktyki edukacyjne o znaczeniu przeszłości, Praktyki edukacyjne – między podmiotowością w przedmiotowością, O istocie wychowania obywatelskiego, Edukacja humanistyczna wobec problemu migracji, Polskie „strachy”. Te i inne kwestie analizowali dydaktycy chyba z wszystkich polskich uczelni kształcących nauczycieli, ale i przedstawiciele ośrodków polonistycznych na świecie m.in. z Litwy, Niemiec, Kanady, Brazylii.  

Na Kongresie licznie reprezentowani byli nauczyciele. Przyjechali do Poznania z całej Polski. Nie tylko słuchali wykładów, ale i sami wygłaszali referaty. Prowadzący obrady w poszczególnych sekcjach z dużym uznaniem wypowiadali się też o merytorycznym udziale szkolnych polonistów w licznych dyskusjach, w które aktywnie się włączali. Nauczyciele związani z Towarzystwem Literackim im. Adama Mickiewicza przygotowali panel: Czy reforma może/powinna przetrwać? 

11

O mającej miejsce w trakcie IV KDP integracji środowisk akademickich i szkolnych świadczą rezolucje, które – podsumowując Kongres – w imieniu jego uczestników przedstawiła przewodnicząca Komisji Edukacji KNOL PAN prof. dr hab. Anna Janus-Sitarz. Dotyczą one trudnej sytuacji pedagogów, problemów związanych z obecną podstawą programową i wynikających z niej zasadniczych kłopotów w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli (tekst rezolucji w załączeniu). 

Dopełnieniem wystąpień referatowych były warsztaty dla uczniów, studentów i nauczycieli przeprowadzone przez badaczy, szkolnych polonistów i bibliotekarzy. Goszczący na  Kongresie pisarze – Edwin Bendyk i Jacek Dukaj – rozmawiali z uczniami i studentami poznańskiej polonistyki. W ramach współpracy z Pałacem Działyńskich zaproszono też uczestników IV KDP na wieczór autorski z Jarosławem Mikołajewskim. Oprawę muzyczną spotkania zapewnił znakomity duet młodych artystów: Mikołaj Kostka (violin) oraz Franciszek Raczkowski (piano).  

Na zakończenie obrad organizatorzy zaproponowali gościom poznańskiej konferencji wyjście do Muzeum Rogala i udział w warsztatach pieczenia rogali świętomarcińskich, co uzasadniały i miejsce, i czas trwania IV Kongresu Dydaktyki Polonistycznej. Poznań, listopad i rogale: to wielkopolska tradycja. Te ludyczne nieco czynności wynikały też z jasnej dla dydaktyków potrzeby zmiany nastroju w procesie poznawania nawet najpoważniejszych kwestii, ale i ukonkretniały tematykę powiązaną z kapitałami lokalności, regionem, różnicą, tożsamością. 

Pełen opis działań podjętych w Poznaniu znajduje się na stronie internetowej: http://kongresdydaktyki2019.pl/ Lektura całego programu, a także obserwacja wielu kongresowych wydarzeń udokumentowały, że sympozjum skupione wokół tematu Lekcja POLSKI(ego) ― praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku było autentyczną pracownią szukającą rozmaitych możliwości porozumienia, stało się wielogłosową szkołą obywatelskiego myślenia. 

    Maria Kwiatkowska-Ratajczak


Rezolucje po IV Kongresie Dydaktyki Polonistycznej w Poznaniu: 

  1. Domagamy się działań podnoszących rangę zawodu nauczyciela szkolnego, w tym odpowiedniej gratyfikacji finansowej, adekwatnej do odpowiedzialności uczących i wychowujących młode pokolenie, a także wysokich wymagań stawianych im przez społeczeństwo.
  2. Apelujemy o zastąpienie wszechobecnej kontroli i biurokracji wsparciem dla nauczycieli w realizacji celów ich pracy, w której niezbędna jest autonomia i wolność wyboru zakresu treści nauczania i metod pracy, odpowiadających zróżnicowanym potrzebom i możliwościom uczniów. 
  3. Oświadczamy, że nie jest możliwe przygotowanie przyszłych nauczycieli do pracy z obecnymi podstawami programowymi, opracowanymi bez znajomości odbiorcy działań edukacyjnych, poczucia realizmu i orientowania się w zadaniach stojących przed edukacją powszechną. Uważamy, że konieczna jest przebudowa podstawy programowej i udział przedstawicieli środowisk naukowych i nauczycielskich w pracach nad jej nową wersją.
  4. Oczekujemy  utworzenia niezależnej od wszelkich uwarunkowań politycznych instytucji, na wzór Komisji Edukacji Narodowej, składającej się z kompetentnych reprezentantów środowisk uniwersyteckich i szkolnych, podejmujących decyzje dotyczące merytorycznych zmian w szkolnictwie na podstawie wyników badań empirycznych, a nie pod wpływem kalendarza wyborczego. 

Fot. dr Anita Gis, Stanisław Bitka, Monika Sidorowska

Materiał filmowy: LEM 

Drukuj stronę Zarządzanie stroną

Film promocyjny WFPiK facebook wywiad z Dziekanem WFPiK Spacer po UAM Collegium Maius MS Teams instrukcjeIDUBBiuro grantowe WFPiKpkaRanking kierunków studiów Perspektywy 2020Ranking kierunków studiów Perspektywy 2020Przyjzny dziekanatProjekt UE Uniwersytet Otwarty - kursy certyfikat z języka polskiego jako obcego E-LOCAL Pokój rodzica z dzieckiem portale społecznościowe Koleje Wielkopolskie

Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, ul. Fredry 10, 61-701 Poznań, tel. +48 61 829 46 90, tel. +48 61 829 46 92; e-mail: wfpik@amu.edu.pl

Deklaracja dostępności