Data wydarzenia: -

RETROspekcje cyfrowe. Wydziałowe spotkanie z kulturą dawnych gier i technologii

Wszystkie informacje z plakatu znajdują się w treści komunikatu.

Wraz z Instytutem Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM zapraszamy na wydarzenie „RETROspekcje cyfrowe. Wydziałowe spotkanie z kulturą dawnych gier i technologii”, które odbędzie się 17 listopada 2025 r. (poniedziałek) w Sali Teatralnej Collegium Maius, w godz. 9.00–17.00.

Celem przedsięwzięcia jest przybliżenie bogactwa i różnorodności dawnej kultury cyfrowej. W programie znajdą się pokazy historycznych konsol i komputerów oraz prelekcje o charakterze naukowym i popularyzatorskim, poświęcone kluczowym zjawiskom w badaniach nad mediami i archiwizacją dziedzictwa cyfrowego.

Uczestnicy będą mogli zagrać w klasyczne tytuły z różnych dekad, poznać sprzęt obrazujący ponad czterdzieści lat rozwoju technologii gier wideo oraz wziąć udział w wykładach i warsztatach prowadzonych przez pracowników Wydziału i partnerów przedsięwzięcia – Fundację Dawne Komputery i Gry oraz Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu.

Wydarzenie, organizowane przez dr. Marcina Pigulaka, ma charakter edukacyjno-badawczy. Jego celem jest ukazanie ewolucji kultury cyfrowej, refleksja nad relacją odbiorcy i interfejsu oraz zwrócenie uwagi na wyzwania związane z ochroną i archiwizacją dziedzictwa cyfrowego.

Program:

9:00-10:00 – otwarcie wydarzenia, prelekcje:

  • dr Marcin Pigulak (IFMiSA, WFPiK), Sekretny urok platform studies. O roli badań dawnego hardware'u w kulturze cyfrowej,
  • Przemysław Wrona (Fundacja Dawne Komputery i Gry), Współczesne gry na Commodore 64,
  • dr Maksym Kempiński (Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu), Szyfr Enigmy i jego złamanie: wszystko, co
    chcielibyście wiedzieć, ale nie mieliście kogo zapytać
    .

10:00-13:00 – strefa retro: klasyczne gry i sprzęt do swobodnego grania

13:00-13:20 – prelekcja

  • Joachim Wałęga (Cybernostalgiczny Klub Dyskusyjny „CyKaDa”), Od tańczącego bobasa do tańczącego vlogera – przegląd najstarszych wirali internetowych.

13:30-17:00 – strefa retro: klasyczne gry i sprzęt do swobodnego grania

17:00 – zamknięcie wydarzenia

Projekt plakatu: Maksymilian Błaszczyk, Nina Chrząstek, Antonina Urbaniak, Milena Szaraniec