Zapraszamy na kolejną odsłonę naszej współpracy z Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu! Tym razem będzie to wystawa pt. „Przeplot imaginacji”, prezentująca prace stworzone w Pracowni Ubioru Unikatowego UAP.
Kuratorkami są: prof. dr hab. Sławomira Chorążyczewska (Pracownia Ubioru Unikatowego), Maria Próchnicka (koordynacja organizacyjna, Katedra Ubioru, Wydział AWiS UAP) i prof. UAM dr hab. Ewa Szkudlarek z Zakładu Estetyki Literackiej Instytutu Filologii Polskiej UAM.
Wernisaż odbędzie się 21 października (wtorek) o godz. 17.30 w holu głównym Collegium Maius. Podczas otwarcia wystawy będzie można zobaczyć performance Marii Próchnickiej i Mateusza Domasika „Między Nami” w wykonaniu Marceliny Durdyn, Nikoletty Kołakowskiej i Anny Wardęskiej.
Prace, których autorami są Zuzanna Adamiak, Mateusz Domasik, Julia Grucza, Ulyana Hirutskaya, Laura Janiak, Jagoda Matecka, Michalina Musiał i Maria Próchnicka będzie można oglądać od 21 października do 16 listopada br. w godzinach 8.00-21.00.
Zapraszamy!
Tekst kuratorski prof. UAM dr hab. Ewy Szkudlarek:
W różnorodnie rozumianych „przeplotach” tkanin i artystycznego działania powstaje nowa jakość: pole napięcia między tym, co materialne, a tym, co wyobrażone. Utworzona w ten sposób przestrzeń pozwala na aktywację wyobraźni, zdolnej do łączenia tego co realne, dotykalne z tym, co wymyślone i nieuchwytne. Wystawa Przeplot imaginacji skupia się na dialogu między - materią a myślą, splotem wrażeń a obrazami w umyśle a zarazem pozwala na zbudowanie nowych form widzenia.
Artyści uczestniczący w wydarzeniu podejmują niełatwą próbę wizualnego uchwycenia procesów myślowych, szczególnie tych zanikających w doświadczeniu codzienności. Ich prace to kłębowisko nici – delikatnych i wytrzymałych, przenikających się i łączących różne porządki: fantazję i pamięć, ciało i technologię, oniryczne wizje i świadome działanie. Wspólnym mianownikiem jest akt „przeplatania” rozumiany jako gest tworzenia relacji nie tylko międzyludzkich, a także budowanie nowych znaczeń z kawałków, ścinek, fragmentów, przeszyć i łączeń. We wszystkich pracach widoczny jest proces przenikania koloru i światła, kontrastu i cienia. Oczywiście w ten sposób otwiera się pole interpretacji kostiumu jako dynamicznej tkaniny, w której poszczególne formy tworzą wielowymiarową całość.
Wystawa Przeplot imaginacji stanowi refleksję nad relacją między procesem twórczym a doświadczeniem wyobraźni, rozumianej nie jako sfera iluzji, lecz jako mechanizm poznawczy i konstrukcyjny. Gilles Deleuze w książce Tysiąc plateau doszedł do wniosku, że świat nie rozwija się liniowo, lecz rozrasta rizomatycznie – niczym korzeń o wielu odnogach bez wyraźnego centrum i bez widzialnego końca. Tak też dzieje się z ludzką wyobraźnią, która podlega procesom splątania i rozplątania w niekończącym się ruchu myśli.
Przeplot imaginacji zaprasza odbiorcę do wejścia w ten ruch i widzenia sztuki jako nieustannego wysiłku podtrzymania twórczej nici, która łączy ludzką istotę z tym, co niewidzialne, ale wciąż odczuwalne. Każdy z nas może odnaleźć na pozór niewidzialną nić Ariadny, by nie zagubić się w labiryncie współczesności.