Organizacja studiów

Studia trwają dwa semestry. Prowadzimy je w sposób mieszany: w połowie zdalnie (głównie w okresie zimowym), a w połowie stacjonarnie. W pracy wykorzystujemy platformę MS TEAMS. Studenci powinni mieć dostęp do stabilnego łącza internetowego, komputera z systemem Windows, IOS lub porównywalnym. Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych „Prosty język w instytucjach publicznych”. Dokument przysługuje osobom, które uczestniczyły w zajęciach, uzyskały pozytywne oceny z poszczególnych przedmiotów i przygotowały pracę dyplomową, w której wykazały się praktycznymi umiejętnościami. Praca nie musi być drukowana, wystarczy wersja elektroniczna. Edukujemy po poznańsku, ale nie jesteśmy rygorystami. Zajęcia prowadzimy w sposób dostosowany do potrzeb słuchaczy, jesteśmy otwarci na przesunięcia w rozkładzie godzin i na indywidualne konsultacje poza planem.

Program

(skrócony)

Spośród 160 godzin zajęć tylko 4 to wykłady (o stylu urzędowym), a 156 to zajęcia praktyczne. Studenci pracują samodzielnie, w grupach lub dyskutują na forum. Żeby otrzymać zaliczenie z danego przedmiotu, trzeba wykonać zadanie. Warsztat dyplomowy prowadzi co najmniej jeden wykładowca, ewentualnie dwóch lub trzech, w zależności od potrzeb. Typowa prostojęzyczna praca polega zazwyczaj na przekształceniu autentycznego tekstu zgodnie z zasadami prostego języka lub na napisaniu od podstaw tekstu zgodnego z tymi zasadami. Słuchacze mogą też oczywiście wybierać tematy związane z dostępnością (w tym dla osób o specjalnych potrzebach) i z tekstami łatwymi do czytania (czyli z tzw. ETR). Bez względu na tematykę pracy zawsze wymagamy, aby była zgodna ze współczesną normą językową oraz konwencją ortograficzną i interpunkcyjną.

Nazwa przedmiotuLiczba godzinPunkty ECTS
1.Pisanie tekstów prostym językiem263
2.Praktyczna gramatyka języka polskiego264
3.Upraszczanie tekstów – warsztaty203
4.Warsztat dyplomowy186
5.Ortografia i interpunkcja polska143
6.Norma współczesnej polszczyzny123
7.Prosta polszczyzna w komunikacji internetowej123
8.Komunikacja z osobami o specjalnych potrzebach82
9.Kompozycja tekstu urzędowego62
10.Wykorzystanie sztucznej inteligencji w opracowywaniu tekstu61
11.Relacje nadawczo-odbiorcze41
12.Styl urzędowy41
13.

Słowniki, korpusy i poradniki językowe – warsztaty

41

Plan

Kliknij tutaj, aby pobrać plik z planem zajęć (PDF, 119 KB).