Lekcja polskiego. Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, red. Anita Gis, Krzysztof Koc, Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Mirosław Wobalis

Okładka książki "Lekcja polskiego. Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku", tom 1: "Narracje tożsamościowe w edukacji polonistycznej" Okładka książki "Lekcja polskiego. Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku", tom 2: "Praktyki edukacyjne"Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021

Tom 1: Narracje tożsamościowe w edukacji polonistycznej

Tom 2: Praktyki edukacyjne

„Edukacja jest najpotężniejszą bronią, jakiej możesz użyć, aby zmienić świat” – to zdanie Nelsona Mandeli patronowało w listopadzie 2019 roku poznańskiemu IV Kongresowi Dydaktyki Polonistycznej i towarzyszy też będącej jego efektem publikacji Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku. Dwutomowe dzieło zawiera szkice blisko 80 badaczy z większości polskich uczelni, z uniwersytetów zagranicznych oraz nauczycieli polonistów. Autorzy zastanawiają się, jak w praktyce szkolnej i akademickiej wprowadzać młodych ludzi w fundamentalne prawidłowości życia społecznego, pokazywać bogactwo i znaczenie różnic, które nie muszą dzielić, ale mogą siebie wzajemnie wspierać. Artykuły są swoistą wielogłosową szkołą obywatelskiego myślenia, łączy je poszukiwanie rozmaitych możliwości porozumienia w sytuacji istnienia nierozwiązanych dawnych problemów i pojawienia się nowych wyzwań edukacyjnych. Dotyczą m.in. narracji tożsamościowych, relacji między patriotyzmem a polonocentryzmem i kosmopolityzmem, polskości w kulturze popularnej i mediach, działań edukacyjnych będących przestrzenią rewizji i otwierania wyobrażeń o Polsce i polskości, wielokulturowości i migracji jako zadań dla szkolnej polonistyki. Poruszają też kwestie obszarów zapomnianych, czyli także tego, o czym w edukacji polonistycznej się nie mówi oraz ideałów naukowych i sytuacji kryzysowych w relacjach między szkołą a uniwersytetem.